Bodegas Weinert

Mendoza, Argentina

 

Weinert selger 300.000 flasker årlig, og Norge er dere viktigste marked. 85 prosent av produksjonen går til eksport, og Norge står for 50 prosent av den.Til enhver tid har de 1 million liter vin liggende på fat, og du vil som oftest finne mellom 10 og 15 forskjellige årganger i kjelleren hos dem. Blant annet bestselgeren, den røde Carrascal Corte Clasico, toppvinen – den spesialtappede Tonel Unico (Single Cask) og Estrella-vinene.

–Argentina preges av mangfold, og det er det som inspirerer oss på Weinert.

I nord og sør dyrkes druene under ekstreme forhold, i Mendoza finner du nye vinmarker, og i tradisjonelle regioner prøver de ut nye druetyper. Kombinasjonen av dette, av ulike vinteknikker, jordsmonn, druetyper og personligheter skaper et levende og pulserende miljø. Det gjør at man blir inspirert og åpen selv også. Det er kanskje ikke det folk forbinder med Weinert, men vi eksperimenterer hele tiden for å høyne kvaliteten og forbedre stilen og personligheten i vinen. Vi synes også det er flott å se at Argentina fjerner seg fra det tunge eikepreget, slik at det er frukten som får lov til å skinne. Det føles som et friskt pust.

 

– Hva tenker dere om at trenden beveger seg mot naturlige og svovelfrie viner?

 

– Mendoza er et tørt og ørkenaktig vindistrikt, og det gjør at vi slipper å tilføre noe særlig i prosessen. Siden 1997 har vi gått over til å gjøre mindre og mindre med vinene våre. Vi kjøper inn alle druene, og spesielt de siste fem årene har vi bidratt både økonomisk og med kunnskap for å få drueprodusentene våre til å legge om til økologisk drift.

Med tanke på bærekraft og miljø er det også viktig å gjenbruke eikefatene i mange, mange år i stedet for stadig å bytte dem ut.

Når det gjelder bruk av svoveldioksid er vi ikke ekstreme verken i den ene eller andre retningen. Brukes det bevisst og på riktig tidspunkt så reduseres bakterieinnholdet og produksjonen av giftige substanser som biogene aminer – blant annet histaminer – som er mye mer allergifremmende enn svoveldioksid.

 

– Det prøves ut mange forskjellige druetyper i Argentina, men det er vanskelig å konsentrere det ned til noen få i et så stort og utstrakt land. Mer enn 50 prosent av de europeiske druene kan dyrkes i ulike regioner.

På Weinert har vi høstet interessante og veldig gode resultater med Cabernet Franc som modnes på store fat. Disse er tilgjengelig i Norge i 2013-tapningen.

 I løpet av de siste 10 årene ser vi også at Argentina har åpnet for nye druesorter og at det produseres mer enn bare Malbec. Det er en fantastisk måte å utforske potensialet i et land på.

 

– Hvordan har Argentina utviklet seg som vinland de siste 10 årene?

 

– Argentina er fremdeles et umodent vinland med alt det innebærer av muligheter. Vi beveger oss i en åpen og fordomsfri retning, og kunnskapen flyter mellom vingårder og produsenter. Det er en flott måte å formidle lærdom og erfaringer fra eldre vinmakere til yngre som er i ferd med å slå gjennom i markedet.

Mye spennende er i ferd med å skje. Helt i sør ser man et stort potensial i Pinot Noir og Chardonnay. I Mendoza, fra Uco Valley og østover, prøver man seg med Tempranillo og Sangiovese på gamle stokker, mens man i de tradisjonelle områdene i Lujan de Cuyo har gjenopptatt bruken av Cabernet Sauvignon og ulike kloninger av Malbec.

 

– Hvor viktig er opprinnelse eller terroir for Weinert?

 

– Veldig viktig, men terroir er ikke bare en trend, det er også viktig å vite hvilke druer du trenger for å kunne lage den vinen du ønsker. Vi ser etter upodede, mer enn 60 år gamle stokker av Malbec som gir naturlig lav avkastning og som har en struktur som gjør at de kan modnes i tre, fem eller opp til 20 år på fat.  Dem finner vi i Lujan de Cuyo og de høyereliggende områdene i Russel i Maipu.

 

­– Hva er den største utfordringen?

 

– De store svingningene i den argentinske økonomien er klart den største utfordringen for oss, og det er viktig å differensiere markedet for å få det til å gå rundt. Forbrukerne blir stadig mer kunnskapsrike og nysgjerrige, og Argentina er kulturelt sitt et veldig rikt land. Vi har historie, arkitektur, gode viner og god mat, og jeg tror den beste måten å øke markedet på er å fortsette å produsere viner av høy kvalitet innenfor alle prisklasser.

 

– Hva har internasjonal anerkjennelse, som Tim Atkins vurderinger og Spectator Top 100 wines, å si for vinindustrien?

 

– Det er absolutt viktig, det bidrar til kunnskap og informasjon og skaper interesse og oppmerksomhet rundt Argentina som vinprodusent.

 

– Hvor viktig er bærekraft og etisk vinproduksjon for et land som Argentina?

 

– Som vinprodusenter må vi involvere oss i etisk og rettferdig handel for å få en mer bærekraftig næring, både med tanke på miljø, arbeidsforhold og økonomi. Det finnes mange tredje og fjerde generasjons vinbønder i Mendoza som verken blir anerkjent eller som har tyngden til å forhandle med de store vinprodusentene, selv om vinbøndene er helt avgjørende for å kunne lage gode viner.

På Vinmonopolet:

5700201 Weinert Merlot 2007, kr. 229,90

Noe utviklet smak. Godt integrerte tanninger og lang avslutning.

10237801 Weinert Tonel Unico Cabernet Franc, kr. 319,80

 

Fin rund fylde. Røde bær med hint av sjokolade, sort og rød pepper og friske urter.

4304201 Weinert Malbec 2010, kr. 219,90

Mørke bær, krydder og lær.

9494401 Cavas de Weinert Gran Vino 2009, kr. 269,90

Solbær, lær og vanilje.

2144201 Weinert Cabernet Sauvignon 2008, kr. 229,90

Fruktig. Animalske toner med innslag av krydder og vegetale toner.

3970201Weinert Malbec Estrella 1994, kr. 1 388,70

 

Frisk syre med fine avslepne tanniner. Aroma av plommer og fiken.

9494305 Weinert Malbec 2010, kr. 419,90 (150 cl)

 

Mørke bær, krydder.

10874401 Pedro del Castillo White Blend, kr. 139,90

Smak av pære, tropisk frukt, sitrus og friske urter. Hint av vanilje.

10874401 Pedro del Castillo White Blend, kr. 139,90

Smak av pære, tropisk frukt, sitrus og friske urter. Hint av vanilje.

11151201 Pedro del Castillo red blend, kr. 139,90

Smak av kirsebær, plommer og sjokolade. Aroma av friske bær med hint av krydder.

© 2020 by Inkognito AS.

  • Facebook
  • Instagram